Ołówki Castell 9000 i Castell 9000 Jumbo swoją znakomitą jakość zawdzięczają metodzie produkcji oraz użytym do ich powstania materiałom. Produkowane są z drewna pochodzącego z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony, a ich powłoka powstaje z ekologicznego lakieru wodnego. Dzięki użyciu do produkcji grafitu metody spajania SV jest on niezwykle odporny na złamania.
Ołówki Faber-Castell 9000
Przeznaczone do pisania, rysowania i szkicowania w 16 stopniach twardości od 6H do 8B. Od B-8B ołówki miękkie o ciemniejszym (czarnym) odcieniu kreski , 6H-H (hard) – twarde o jasnym odcieniu kreski, natomiast HB (hard black) i F (firm) to ołówki o twardościach pośrednich.
Ołówki Castell 9000 dostępne są w dwóch zestawach: Castell 9000 Design Set oraz Castell 9000 Art Set.
Ołówki Castell 9000 to zestaw ołówków do projektowania zawierający 12 ołówków o stopniach twardości: 5B-5H.
Zestaw Castell 9000 Art Set zawiera 12 ołówków artystycznych o stopniach twardości 8B-2H.
Powyższe zestawy należą do klasycznej zielonej serii Faber-Castell.
Do serii klasycznej należą też:
- Temperówka Faber-Castell : ergonomicznie uformowana z nieślizgającą się strefą uchwytu do łatwego temperowania, ze śrubą zabezpieczającą,
- Gumka Faber-Castell : wysokiej jakości, ergonomicznie uformowana z ochronną nasuwką do utrzymania czystych palców, wolna od PVC, do czystego i wolnego od smug wymazywania.
Ołówki Faber-Castell 9000 Jumbo
Ołówki przeznaczone dla profesjonalnych użytkowników – artystów architektów, grafików, karykaturzystów, projektantów ale i hobbistów. Idealnie nadają się do przygotowania wstępnej wersji rysunku, layout’u oraz do samego szkicowania. Posiadają grubą grafitową końcówkę, która umożliwia uzyskanie dużego zakresu szerokości linii, a grafit na papierze jest rozkładany równomierne.
Ołówki Castell 9000 Jumbo posiadają średnicę 5.3 mm i są dostępne w 5 stopniach twardości: HB, 2B, 4B, 6B, 8B. Ołówki o twardości: HB i 2B są średnio miękkie i średnio czarne; 4B i 6B są bardzo miękkie i czarne i są używane do uzyskania wrażeń tonalnych w rysunku oraz dużej głębi; 8B są super miękkie i bardzo czarne, stosowane do rysowania największych wrażeń głębi.
Twardość ołówka | Cechy | Przeznaczenie |
8B | super miękkie o bardzo głębokiej czerni; do rysowania największych efektów głębi | idealne do artystycznego rysowania |
7B | ||
6B | ||
5B | super miękki i bardzo czarny | |
4B | bardzo miękki i bardzo czarny; do uzyskania wrażeń tonalnych i dużej głębi | |
3B | ||
2B | bardzo miękki i czarny | idealne do pisania |
B | miękki i czarny | |
HB | średnio miękkie i średnio czarne; do rysowania i pisania | |
F | ||
H | twardy | |
2H | twardszy | idealne do rysunku technicznego, np. do szczegółowych planów |
3H | bardzo twardy | |
4H | super twardy | |
5H | super super twardy | |
6H | wyjątkowo super twardy |
Używając ołówków Castell 9000, dla uzyskania ciekawych efektów, można zastosować poniższe techniki.
SPOSÓB TRZYMANIA
Sposób trzymania ołówka wpływa na wygląd rysunku. Trzymając ołówek blisko jego końca otrzymamy luźny szkic. Natomiast im bliżej grafitu będziemy trzymać ołówek tym otrzymywane linie będą dokładniejsze, a rysunek bardziej szczegółowy.
RÓŻNORODNY NACISK
Rysując jednym ołówkiem zmieniając nacisk można otrzymać zarówno cienkie, jak i grube linie. Dobrym ćwiczeniem tej techniki jest zmniejszanie i zwiększanie nacisku podczas rysowania równoległych linii.
ŚWIATŁO I CIEŃ
W monochromatycznych obrazach kolory są reprezentowane poprzez wartości tonalne. Różne odcienie szarości oddają intensywność koloru elementów obrazu, właściwości powierzchni i padanie światła. W ten sposób nadają rysunkowi życia i głębi.
KRESKOWANIE
Podczas kreskowania linie biegną w tym samym kierunku. Różne wartości tonalne oraz różny efekt wizualny można uzyskać poprzez nakładanie linii na siebie, zmienianie odległości między nimi oraz poprzez zmianę ich długości.
KRESKOWANIE KRZYŻOWE
Przy kreskowaniu krzyżowym odcienie tonalne powstają poprzez różnice w ilości krzyżowo nakładanych na siebie linii oraz ich różne zagęszczenie.
UCHWYT Z GÓRY
Trzymając ołówek od góry, trzymamy go w ekstremalnie płaskiej pozycji, co umożliwia tworzenie rozległych powierzchni. Technika ta pomaga tworzyć szybko rozległe obszary i płynne odcienie tonalne.
ROZMAZYWANIE
Luźno nałożony grafit może być rozmazany po wybranym obszarze przy pomocy wiszera lub palca. Jest to atrakcyjna technika do tworzenia chmur, wody lub niewyraźnego tła. Istotny wpływa na charakter rysunku ma również wybór papieru. W zależności od ziarnistości użytego papieru struktura rysunku może być delikatna bądź szorstka.